OPBOUW DGDD

De drie delen DGDD zijn als volgt opgebouwd:

  1. WAT zijn de goede dingen: het DOEL.
  2. HOE doe je de goede dingen: de BASIS (manieren van kijken).
  3. HOE doe je de goede dingen: het PROCES (aan de slag: diverse tips en inzichten).

Opbouw Zelf DGDD:

Inhoudsopgave: klik HIER

  1. WAT, het DOEL.
    Wat wil je bereiken, wat is je doel, je missie? Het is handig als je een beetje weet hoe je zelf in elkaar zit (en hier kun je op veel manieren achter komen) en dat je weet wat je belangrijk vindt, zodat je je missie en bijbehorende doelen kunt formuleren.
  2. HOE, de BASIS.
    Kijk je proactief of reactief naar de wereld en met welke ‘mindset’ kijk en reageer je? Je kunt op veel  verschillende manieren kijken en je kunt hierin keuzes maken. Een andere, belangrijke basis is dat je goed voor jezelf zorgt.
  3. HOE, het PROCES.
    Tips en inzichten over hoe je je doelen kunt bereiken. Het gaat over:
    Gedrag aanpassen om doelen te bereiken, ongewenst gedrag afleren, drijvende en remmende krachten bij gedragsverandering, volhouden, etc.
    Je werk organiseren, prioriteren, keuzes maken, werkdruk, etc.
    Beïnvloeden, diverse beïnvloedingsstijlen, -vaardigheden en –principes, beïnvloeden met taal en een aantal trucs.
    Presenteren, pitchen, debatteren.
    Etc.

Opbouw Samen DGDD:

Inhoudsopgave: klik HIER
  1. WAT, het DOEL.
    Waarom zou je samen willen werken, wat zijn de voordelen van samenwerken? Wat wil je bereiken met de samenwerking, wat is het doel?
  2. HOE, de BASIS.
    Goed luisteren is de basis voor iedere samenwerking. Daarnaast is het goed dat je ziet dat iedereen anders kijkt en reageert en bepaalde (soms belemmerende) overtuigingen heeft.
  3. HOE, het PROCES.
    Tips en inzichten over hoe je goed samen kunt werken om de gezamenlijke doelen te behalen. Het gaat over:
    Een goede start en duidelijke taakverdeling, kennismakingsoefeningen, samensturing, samenwerking met andere partijen.
    Wat maakt een samenwerking succesvol, met kenmerken van succesvolle teams, feedback geven, intervisie en de risico’s kennen bij besluitvorming in groepen.
    Tegenstellingen, win-win denken, onderhandelen, problemen en conflicten, met escalatieladders, conflictstijlen, onderhandelingsmethodes, etc.
    De afsluiting van een samenwerking, met evaluatie en successen vieren.
    Etc.

Opbouw Als Organisatie DGDD:

  1. WAT, het DOEL.
    Wat zijn kenmerken van succesvolle organisaties? Wat is de visie, missie en strategie van de organisatie?
  2. HOE, de BASIS.
    Je kunt op veel verschillende manieren naar organisaties kijken, m.b.v. modellen (INK-model, 7 S’en model, groeifase organisatie, etc.) en ook vanuit veel disciplines en invalshoeken (vanuit vakgebieden, perspectieven, systemisch kijken, etc.).
  3. HOE, het PROCES.
    Tips en inzichten over hoe je als organisatie je doelen kunt bereiken. Het gaat over:
    Werken vanuit de bedoeling, handelen naar de geest i.p.v. de letter en hoe je ruimte kunt vinden in bestaande regels.
    Leiderschap, soorten leiderschap, nieuw leiderschap, effectiviteit en gedrag van de leider.
    Organisatie en besluitvorming, verschillende vormen van aanpak en besluitvorming.
    Problemen in organisaties, waar zitten de problemen, processen verbeteren, patronen doorzien.
    Verbetering en doorontwikkeling, met veranderaanpakken, continue ontwikkeling en verbetering, etc.