Succesvolle organisaties onderscheiden zich door de kwaliteit van managers en medewerkers, openheid en actiegerichtheid, continue verbetering en vernieuwing EN succesvolle organisaties kunnen zich flexibel aanpassen aan veranderende omstandigheden. Het is daarnaast essentieel dat in een organisatie bekend is waarom de organisatie bestaat, zodat er binnen de organisatie gewerkt wordt vanuit dit ‘waarom’, en vanuit hoe dit bedoeld is (de ‘bedoeling’).
Hoe kun je hiermee aan de slag in een organisatie? Je krijgt tips en inzichten aangereikt.
- Je kunt op veel verschillende manieren naar een organisatie kijken. Soms kan het waardevol zijn, om vooruitgang te boeken of knelpunten op te lossen, om eens op een andere manier dan je gewend bent naar je eigen organisatie te kijken.
- Zorg dat helder is wat de organisatie wil bereiken, wat de missie is en ‘de bedoeling’. De letter als middel, de geest als doel.
- Goede leiders zijn open en communicatief sterk, geven vertrouwen, stimuleren de ontwikkeling van medewerkers, kunnen omgaan met tegenstellingen, zijn gericht op continue verbetering van de organisatie en geven zelf het goede voorbeeld.
- Denk goed na over de wijze van organiseren en besluitvorming in een organisatie en als een bepaalde manier/methode niet effectief is, zijn er altijd aanpassingen mogelijk (in gedrag, manier van werken, toegepaste methode, etc).
- Problemen in de organisatie horen erbij en er zijn heel veel mogelijkheden om problemen aan te pakken. Analyse, afstand nemen, anders kijken zijn belangrijke hulpmiddelen om de problemen te zien en aan te kunnen pakken.
- Als je aan de slag gaat met verandertrajecten moet het doel (‘waarom?’) hiervan volstrekt helder zijn. Het mooist is als het lukt om binnen de organisatie een cultuur te creëren van continue ontwikkeling en verbetering.